Woordenschat

Wanneer kinderen in groep 3 leren lezen hebben ze zich al veel vaardigheden eigen gemaakt. Ze hebben leren praten en geleerd dat bij woorden een betekenis hoort. Maar om goed te leren lezen en schrijven is het noodzakelijk dat kinderen alle klanken en verschilen tussen de klanken leren horen. De ontwikkeling van deze vaardigheid noemt met het fonologisch bewustzijn. Pas als kinderen dat goed beheersen, kunnen ze aan alle klanken een letter koppelen. Deze laatste fase noemen we het fonemisch bewustzijn.

Het Programma Fonemisch Bewustzijn is een programma dat kleuters (groep 1-2) helpt om dit fonemisch bewustzijn goed te ontwikkelen. Ieder kind op zijn/haar eigen niveau en tempo, maar toch in de groep.

Het programma besteedt aandacht aan alle onderdelen van het fonologisch en fonemisch bewustzijn:

  • waarnemen van verschillen tussen de klanken en het uitspreken van de klank;
  • isoleren van klanken, auditieve discriminatie op klank- en woordniveau;
  • analyse van klanken op woordniveau;
  • synthese van klanken;
  • manipuleren van klanken;
  • letters aanwijzen en benoemen;
  • letters en woorden schrijven

Doelstelling en resultaten:

De inhoudelijke doelstellingen van het programma zijn:

  1. Verbeteringen van het fonemisch bewustzijn:
  • verbeteringen van de (kritische) luisterhouding;
  • verbeteringen van de auditieve concentratie;
  • verbeteringen van de auditieve discriminatie;
  • verbeteringen van de auditieve analyse;
  • verbeteringen van de auditieve synthese;
  • verbeteringen van de auditieve geheugen;
  • rijmen;
  1. kenmerken van klanken herkennen;
  2. meer gelaatgerichtheid van de leerling bevorderen;
  3. leren van de juiste leesrichting;
  4. automatiseren van de letters.

Deze inhoudelijke doelstellingen leiden tot een sterk verbeterd resultaat op het gebied van lezen en zorgt voor een veel plezier en een aanzienlijk groter rendement in dezelfde lestijd. Het blijft een klein wonder dat zo goed als alle kinderen uit groep 2 aan het eind van het schooljaar alle letters kennen en al “mkm-woorden” kunnen lezen.  

HOE GEBRUIK JE HET PROGRAMMA?

Het programma biedt theoretische ondersteuning, oefeningen en werkmateriaal op alle (taal)- ontwikkelniveaus van kleuters.  Van klankintroductie tot rijmen komen alle onderdelen aan bod. Het programma werkt ter aanvulling van alle bestaande methodieken, is erg leuk om te gebruiken en kost maar een paar minuten per dag.

Scholing:
Om het programma zo efficiënt mogelijk in te zetten is het goed om eerst alles te leren over de onderbouwing en leerlogica. Hoe en wanneer zet je de oefeningen en werkbladen in en hoe kan ieder kind op zijn of haar niveau aanhaken?

Tijdens onze scholingsdagen (link naar evenementen) leer je er alles over. Bovendien heb je na het volgen van een scholing recht op het gratis gebruik van de basis van het programma. Deze basis is naar wens uit te breiden met leuke en betaalbare modules en producten.

Lesmateriaal en inspiratie:

Bekijk producten Bekijk scholingen Registratie

Scholingen en themadagen

Geen Evenementen

Een klank is wat je hoort en zegt, een letter is wat je leest en schrijft

Online scholing

Minder gezellig, maar net zo effectief is onze online scholing. In je eigen tijd en tempo, lekker thuis achter de laptop alles leren over het fonemisch bewustzijn en gebruik van het programma.

Bekijk scholingen