In welke zak hoort het pakje?

Auditieve analyse oefening

Voorbereiding:

Zorg voor voldoende plaatjes van allerlei voorwerpen/speelgoed waarbij de beginklank de S of P is. Deze kun je via internet vinden of uit tijdschriften knippen.

  1. Eén leerling is Sinterklaas, een andere leerling is Piet. Op de mijter van Sinterklaas staat een duidelijke klankkaart van de s (of letter s) op de baret van Piet een duidelijke klankkaart van de p (of letter p). Beiden hebben een zak in de hand.
  2. Alle andere leerlingen hebben een plaatje met daarop een voorwerp met een beginklank s of p.  
    Enkele voorbeelden:
    s; sjoelbak, springtouw, spiegel, spel, sponge bob, speculaas, suikergoed, scheerapparaat, spons, shampoo…
    p; pop, piet, prins/prinses, pokemon, paraplu, pyama, 
  3. Om de beurt mogen alle leerlingen aangeven in welke zak het plaatje mag; bij de s van Sinterklaas of bij de p van Piet

In welke schoorsteen gooi ik dit?

Auditieve analyse oefening

Voorbereiding; Gooi alle plaatjes van de vorige oefening in één zak of bak

  1. Maak twee schoorstenen van grote dozen, met daarop een grote klankkaart s en p
  2. Alle leerlingen mogen uit de zak/bakeen plaatje pakken:
    • Benoem het plaatje 
    • Vertel welke klank je vooraan hoort 
    • Gooi het plaatje in de schoorsteen die bij de beginklank hoort