Groep 2; auditieve analyse (woordniveau)

Voorbereiding; laat een aantal leerlingen van groep 2 meedenken over de woorden die je gaat gebruiken om de klanken te ‘zoeken’. Je kunt nu met alle leerlingen samen gaan uitzoeken welke klank er is bedoeld.

Voorbeelden:

P;            de klank hoor je  vooraan in Piet, pepernoot en pak
               de klank hoor je achteraan in hap
               de klank hoor je in het midden in appel

 

B;            de klank hoor je vooraan in baard en banket
               de klank hoor je achteraan in web
               de klank hoor je in het midden in hebben

 

M;            de klank hoor je vooraan in maan en mooi
                de klank hoor je achteraan in naam
                de klank hoor je in het midden in ramen
 

S;            de klank hoor je vooraan in sint, staf en speculaas
               de klank hoor je achteraan in doos
               de klank hoor je in het midden in bossen
 

Z;            de klank hoor je vooraan in zwart
               de klank hoor je nooit achteraan
               de klank hoor je in het midden in  kazen