In welke zak hoort het pakje?
Auditieve analyse oefening
Voorbereiding:
Zorg voor voldoende plaatjes van allerlei voorwerpen/speelgoed waarbij de beginklank de S of P is. Deze kun je via internet vinden of uit tijdschriften knippen.
- Eén leerling is Sinterklaas, een andere leerling is Piet. Op de mijter van Sinterklaas staat een duidelijke klankkaart van de s (of letter s) op de baret van Piet een duidelijke klankkaart van de p (of letter p). Beiden hebben een zak in de hand.
- Alle andere leerlingen hebben een plaatje met daarop een voorwerp met een beginklank s of p.
Enkele voorbeelden:
s; sjoelbak, springtouw, spiegel, spel, sponge bob, speculaas, suikergoed, scheerapparaat, spons, shampoo…
p; pop, piet, prins/prinses, pokemon, paraplu, pyama, - Om de beurt mogen alle leerlingen aangeven in welke zak het plaatje mag; bij de s van Sinterklaas of bij de p van Piet
In welke schoorsteen gooi ik dit?
Auditieve analyse oefening
Voorbereiding; Gooi alle plaatjes van de vorige oefening in één zak of bak
- Maak twee schoorstenen van grote dozen, met daarop een grote klankkaart s en p
- Alle leerlingen mogen uit de zak/bakeen plaatje pakken:
- Benoem het plaatje
- Vertel welke klank je vooraan hoort
- Gooi het plaatje in de schoorsteen die bij de beginklank hoort