Groep 2; auditieve analyse (woordniveau)
Voorbereiding; laat een aantal leerlingen van groep 2 meedenken over de woorden die je gaat gebruiken om de klanken te ‘zoeken’. Je kunt nu met alle leerlingen samen gaan uitzoeken welke klank er is bedoeld.
Voorbeelden:
P; de klank hoor je vooraan in Piet, pepernoot en pak
de klank hoor je achteraan in hap
de klank hoor je in het midden in appel
B; de klank hoor je vooraan in baard en banket
de klank hoor je achteraan in web
de klank hoor je in het midden in hebben
M; de klank hoor je vooraan in maan en mooi
de klank hoor je achteraan in naam
de klank hoor je in het midden in ramen
S; de klank hoor je vooraan in sint, staf en speculaas
de klank hoor je achteraan in doos
de klank hoor je in het midden in bossen
Z; de klank hoor je vooraan in zwart
de klank hoor je nooit achteraan
de klank hoor je in het midden in kazen