Kennissessie Kleuters en Klanken

Online webinar – dinsdag 14 september van 19.00 tot 20.00 uur

De basis van leren lezen en schrijven wordt al gelegd in groep 1 en 2, wanneer de kinderen klanken en de verschillen tussen klanken ontdekken. Wanneer zij in groep 3 leren lezen, hebben ze zich al veel vaardigheden eigen gemaakt. Ze hebben leren praten en geleerd dat bij woorden een betekenis hoort.

Fonologisch en fonemisch bewustzijn

Maar om goed te leren lezen en schrijven, is het noodzakelijk dat kinderen alle klanken en verschillen tussen de klanken leren horen. De ontwikkeling van deze vaardigheid is het fonologisch bewustzijn. Pas als kinderen dat goed beheersen, kunnen ze aan klanken een letter koppelen. Deze laatste fase noemen we het fonemisch bewustzijn.

Spelenderwijs klanken en letters ontdekken

De Glazen School heeft het programma Fonemisch Bewustzijn ontwikkeld, waarin kleuters spelenderwijs klanken en letters ontdekken aan de hand van klankkaarten, spelletjes, liedjes en filmpjes. Hiervoor gebruiken de kleuters alle zintuigen. Het resultaat is dat de intrinsieke belangstelling van kinderen wordt aangewakkerd en ze bijvoorbeeld zelf spontaan beginnen met schrijven. En het mooie is: elk kind kan op zijn eigen niveau meedoen.

Online kennissessie Kleuters en Klanken

Op dinsdag 14 september van 19.00 tot 20.00 uur organiseert De Glazen School een online kennissessie over fonemisch bewustzijn bij kleuters. Tijdens dit webinar vertelt logopedist, trainer en docent Ellen van der Veen meer over fonologisch en fonemisch bewustzijn en het belang daarvan voor kleuters. Ellen vertelt natuurlijk ook meer over het programma Fonemisch Bewustzijn van De Glazen School.

Geïnteresseerd?

Wil je meer weten over fonologisch en fonemisch bewustzijn en het programma van de Glazen school? Meld je dan meteen aan via het formuliertje hier onder.  Deelname is gratis. We delen graag onze kennis, zonder verplichtingen!

Deelnemen Kennissessie Kleuters en klanken
dinsdag 14 september van 19.00 tot 20.00 uur

Uit de klas

Astrid Lurvink werkt als leerkracht in haar kleutergroepen met het programma Fonemisch Bewustzijn van De GlazenSchool. Daarmee bereidt zij haar kleuters voor op de volgende stap: leren lezen. Hoe waardevol het leren horen van alle klanken en verschillen tussen klanken daarbij is. Ze vertelt er alles over in dit artikel