Rijmen
“In het rijmen ligt de basis van ons klankbewustzijn. Als een kind kan rijmen heeft het voor het eerst door dat woorden niet alleen betekenis hebben, maar ook een vorm.”
(bron; VOX; 26-11-2012; onderzoek van Barbara Wagensveld , biologe en hersenwetenschapper)
Rijmen is dus belangrijk voor het leren lezen. Bij rijmen leren kinderen spelen met klanken in woorden en ervaren ze dat woorden op elkaar kunnen lijken. Het kunnen herkennen van rijm geeft aan dat kinderen niet alleen betekenis van woorden herkennen, maar ook de vorm en de vormverschillen. Het kind kan zich nu dus richten op klanken en klankverschillen in een taal. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat kinderen die goed klanken kunnen herkennen en dus ook goed kunnen rijmen, later minder moeite met het leren lezen zullen hebben.
Kunnen herkennen van klankverschillen in woorden is nog niet zo eenvoudig. Hiervoor hebben kinderen een goed klankbewustzijn nodig. Wanneer wij klankverschillen in het Chinese woorden willen waarnemen, blijkt pas hoe moeilijk het is. De basis van kunnen rijmen ligt dan ook in een goed klankbewustzijn; de vaardigheid die we juist met het Programma Fonemisch Bewustzijn spelenderwijs aanleren en versterken.
We onderscheiden verschillende vormen van rijm;
* eindrijm; herkennen en toepassen
* beginrijm; herkennen en toepassen