Woorden delen
Deelvaardigheid auditieve Synthese
Instructie afhankelijke leerlingen
De leerlingen kennen nu al een aantal medeklinkers. Vanaf nu is het dan ook zinvol om ook aan de auditieve synthese structureel aandacht te schenken. Hiervoor kunnen bv. voelletters op houten bordjes of grote letterkaarten (half A-viertje) gebruikt worden. Gebruik de eerste tijd alleen 3 klankwoorden, waarbij zoveel mogelijk de medeklinkers die bekend zijn bij de leerlingen gebruikt worden. De klinkers worden zonder introductie toegevoegd, of er kan voor gekozen worden om de klinkers m.b.v. de klanksymboolkaarten toe te voegen.
Leg de leerlingen vervolgens uit dat woorden gevormd worden door losse letters. Leg nu een 3 klankwoord neer, waarbij klank voor klank wordt neergelegd en uitgesproken, bv. b – a – l. Synthetiseer dit tot het woord bal, samen met de kinderen. Bespreek ook meteen of het een echt (=bestaand) of onzin/fantasie- woord is met de kinderen. Neem vervolgens de b weg, en leg er de p voor in de plaats. Synthetiseer dit weer tot pal en bespreek weer of dit een echt of een onzinwoordje is. Maak er zo nodig een zin bij om het woord te verduidelijken.
Wanneer er gestart wordt met deze oefening, zal het de eerste keren alleen met verandering van de eerste letter moeten gebeuren. Later kan ook de laatste letter veranderen.
Materiaal
Kleurplaat
voelletters of grote letterkaarten
Leerlijn kerndoel
Technisch lezen en begrijpend lezen groep 1 / 2
Spelling groep 1 / 2
Doel van de oefening
De leerlingen kunnen klanken of klankgroepen samenvoegen tot een woord, waarbij er een visuele ondersteuning aanwezig is
Uitvoering
In de hele groep of in kleine groepjes (maximaal acht kinderen).
Tijd
Maximaal 15 minuten.