Woorden kleuren
Instructie gevoelige leerlingen
“Kijk allemaal naar je kleurplaat. Op de kleurplaat zie je veel plaatjes; een meisje in haar wieg, een auto rijdt weg en een mevrouw met een waaier in haar hand.
Ik ga nu steeds 1 zinnetje zeggen. Ik vertel welk plaatje je mag kleuren en in welke kleur je het plaatje
mag kleuren. Maar, ik ga elk woordje in stukjes zeggen! Luister maar goed ; weet jij welk woordje
het is? Zoek het plaatje dan maar op. Je mag het plaatje kleuren in de kleur die ik gezegd heb. Luister
maar, we gaan 1 samen doen. Kleur de auto die w – e – g rijdt, blauw. Weet je welk woordje in bedoel? Ja, weg! Zoek het plaatje nu maar op. Weet je nog welke kleur je de auto die weg rijdt mag kleuren? Luister maar:
kleur de auto die w – e – g rijdt, blauw. Je mag de auto die weg rijdt, blauw kleuren.”
Uitwerking van alle te kleuren woorden (belangrijk: spreek alle klanken fonetisch uit!):
1. Kleur de auto die w – e – g rijdt, blauw.
2. Kleur de w – e – s(c) – e rood.
3. Kleur het w – e – b grijs.
4. Kleur de w – ie – g groen.
5. Kleur de w – a– s op de zolder, paars.
6. Kleur de w – e – s – p op de zolder geel.
7. Kleur de w – a – s – b – a – k zwart.
8. Kleur de w – o – r – t – e – l oranje.
9. Kleur de w – e – kk – e – r roze.
10 Kleur de w- aa – i – e – r van de mevrouw in veel verschillende kleurtjes.
Instructie afhankelijke groep
Voor deze leerlingen is het belangrijk dat er een visuele ondersteuning met de klankkaarten komt,die neergelegd worden op een hak- en plakstrook, van het te vinden woord. Door eerst samen het woord in stukjes na te zeggen, waarbij de leerkracht ondersteunt door de juiste klanken/letters aan te wijzen en het woord vervolgens aan elkaar te plakken, kunnen de leerlingen vervolgens zelf het plaatje in de juiste kleur kleuren.
Instructie onafhankelijke groep
Deze leerlingen kunnen meedoen met de groep Instructie gevoelige leerlingen, maar krijgen als extra opdracht het woord eerst naast het plaatje te schrijven en pas daarna het plaatje in de juiste kleur in te kleuren. Ook alle fonetisch juist geschreven woorden zijn goed!
Materiaal:
Kleurplaten en kleurpotloden
Hak-en plak stroken
Klankkaarten
Leerlijn kerndoel
Technisch lezen en begrijpend lezen groep 1 / 2
Spelling groep 1 / 2
Subdoel leerlijn
Synthese van woorden
Doel van de oefening
De leerlingen kunnen klanken of klankgroepen samenvoegen tot een woord, waarbij er een visuele ondersteuning aanwezig is
Uitvoering
In kleine groepjes (maximaal acht kinderen). Een grote groep moet opgesplitst worden.
Tijd
15 minuten