Auditieve analyse spelletjes
Tijdklanken
Auditieve analyse
Hele groep
Kring
Materiaal: kookwekker
Neem een kookwekker (of de bom van het spel “tik tak boem”) en zet de tijd op anderhalve minuut. Geef de kookwekker aan elkaar door en noem daarbij een klank (eerst een klank noemen en dan pas doorgeven). Wanneer de kookwekker afgaat bedenkt de leerling bij wie dat gebeurt een woord met de klank die het laatst is genoemd. Dit kan een woord zijn met de klank vooraan, in het midden of achteraan. De groep bedenkt waar de klank precies is gebruikt (vooraan, midden of achteraan)
Noem een woord met een…
Auditieve analyse
Hele groep
Kring
Materiaal: letters
Neem een doos plastic of houten letters. Geef er één door. Elke leerling benoemt de letter en bedenkt een woord met deze letter. Dit kan een woord zijn met de klank vooraan, in het midden of achteraan. Bepaal samen met de groep waar de klank in het woord is gebruikt
Ik voel, ik voel … klanken!
Auditieve analyse
Hele groep
Kring
Materiaal: verschillende voorwerpen (bijvoorbeeld van het klassenthema)
Leg een voorwerp in de voeldoos of in een kussensloop en laat een leerling voelen. Hij/zij moet aangeven welk voorwerp hij/zij voelt. De andere leerlingen moeten nu klanken noemen die in de naam van dit voorwerp voorkomen. Schrijf alle klanken op en bepaal later samen waar ze precies in het woord staan.
De p van …pan!
Auditieve analyse
Hele groep
Lokaal of kring
Materiaal: Klankkaarten
Houd steeds een ander klankkaart op en benoem die samen met de groep zo snel mogelijk. Vervolgens maak je er samen met de kinderen een woord mee. Dit kan een woord zijn met de klank vooraan, in het midden of achteraan. Bespreek ook de plaats van de letter in het woord met de groep.
‘Schipper mag ik overvaren?’
Auditieve analyse
Hele groep
Plein of Gymlokaal
Materiaal: geen
Speel het spel zoals het anders ook gespeeld wordt, maar nu staat een klank centraal. De schipper zegt een reeks woorden waarbij de kinderen mogen overvaren zodra ze een woord met de doelklank horen.
Moeilijker variatie is om ook de positie van de klank in het woord (vooraan/eerste of achteraan/laatste, in het midden/middelste) af te spreken. Gebruik in dat geval alleen of zoveel mogelijk mkm woorden.
Het begint met een…
Auditieve analyse
Hele groep of kleine groepjes
Kring of lokaal
Materiaal: kookwekker
Neem één doelklank en laat alle leerlingen een woord met deze doelklank bedenken. Weet je echt geen woordje met de klank? Dan mag je een andere klank noemen. De volgende in de rij maakt dan een woord met de nieuwe klank. Dit kunnen de leerlingen ook in kleine groepjes doen.
Ga staan!
Auditieve analyse
Hele groep
Lokaal of kring
Materiaal: klankplaatjes
Neem het (klankplaatje van) de doelklank en leg die zichtbaar voor alle leerlingen neer. Spreek met de kinderen af dat ze mogen gaan staan zodra ze deze klank horen. Geef daarbij aan of de klank vooraan, in het midden of achteraan het woord moet staan. Vervolgens noem je verschillende woordjes met af en toe de doelklank erin.
Woordenketting
Auditieve analyse
Hele groep
Kring
Materiaal: geen
Geef één woord als start en vraag de eerste leerling om met de laatste letter van dit woord een nieuw woord te bedenken. De volgende leerling doet weer hetzelfde. Zo maken jullie woordketting. Bijvoorbeeld:Bak – kaart – tel – lus- slap – park – kaas …
Noem de klank
Auditieve analyse
Hele groep
Kring
Materiaal: geen
Wijs telkens een leerling aan die een klank moet noemen. Jij zegt nu een woord dat met deze klank begint (of als je dat afspreekt, eindigt of met de klank in het midden). Probeer het tempo steeds een beetje op te voeren.
De p is van …
Auditieve analyse
Hele groep
lokaal
Materiaal: digibord en de digitale klankkaarten
Gebruik het digibord en laat hierbij alle klankkaarten van de aangeboden klanken één voor één op verschijnen. De klas spreekt telkens de klank hardop uit en bedenken dan allemaal, alleen of in kleine groepjes, een woord met deze klank vooraan/eerste.
Een moeilijke variant: Neem één doelklank en laat de groep zoveel mogelijk woorden, die horen bij het taalthema dat op dat moment in de klas aan bod is, met deze doelklank bedenken. Schrijf deze woorden direct op zodat ze zichtbaar blijven voor de groep.
Wie een p heeft …
Auditieve analyse
Hele groep
Lokaal
Materiaal: geen
Nog snel even oefenen voordat we naar buiten/huis gaan:
Iedereen met de klank… in zijn/haar naam, mag naar buiten
Iedereen die een kledingstuk aanheeft dat met de klank … begint, mag naar buiten
Iedereen met een trui/t-shirt in een kleur die met een …. begint mag naar huis
