Auditieve synthese
Wij zijn een woord!
Auditieve synthese
Hele groep
Kring of lokaal
Materiaal: klankkaarten
Geef alle leerlingen een klankkaart van een al aangeboden medeklinker. Neem nu zelf een klankkaart van een klinker. Hou hem voor je buik en vertel de leerlingen dat jullie een woord gaan maken.
De klinker (jij) is de klank die in het midden van het woord staat. Bedenk vervolgens een woord, bv. top. Zeg het woord is stukjes (t-o-p) en wijs aan waar de t en de p moeten komen te staan. De leerlingen die deze klankkaarten hebben mogen op de juiste positie staan. Nu kan de groep samen het woord lezen. Eerst de losse klank/letter benoemen (wijs ze ook aan) en vervolgens synthetiseren tot het juiste woord. Bespreek ook of het een echt woord of een onzin woord is.
Maak nu een nieuw woord door één medeklinker te vervangen. Bespreek welke klank is vervangen en welke klank erbij is gekomen. Lees vervolgens met de groep weer de losse klanken, synthetiseer het tot het woord en benoem of het een echt of onzinwoordje is.
‘Schipper mag ik overvaren?’
Auditieve synthese
Hele groep
Het plein of gymlokaal
Materiaal: klankkaart
Speel het spel op de manier zoals het spel normaal ook gespeeld wordt. De kinderen mogen nu echter pas overvaren wanneer zij het woord dat centraal staat horen (bv. top) Spreek dit woord in losse klanken uit, afgewisseld met andere woorden in losse klanken. Varieer hierin door woorden te gebruiken met grote klankverschillen ( t-o-p en m-aa-n) of juist woorden waarbij de klankverschillen klein zijn ( t-o-p, s-o-p).
Woordgehakt
Auditieve synthese
Hele groep
Kring of lokaal
Materiaal: hak- en plak stroken
Hak als leerkracht een mkm-woord. Maak hierbij gebruik van je handen om de positie van de losse klanken te laten zien en laat de leerlingen samen het woord in één keer zeggen. Wanneer de auditieve synthese nog veel problemen oplevert, gebruikt hierbij dan als extra visualisatie, een afbeelding van het woord. Dit kan door bijvoorbeeld de hak- en plakkaartjes van een doelklank op het digibord te plaatsen en vervolgens één woord hiervan in stukjes te noemen. Hierdoor kunnen de leerlingen sneller het woord synthetiseren.
Hier staat een woordje
Auditieve synthese
Hele groep
Kring of lokaal
Materiaal: klankplaatjes
Geef alle leerlingen een klankplaatje van de klanken die je al hebt aangeboden. zowel klinkers als medeklinkers. Zeg dan een woord in losse klanken. De kinderen die het klankplaatje van de genoemde klanken hebben, mogen met hun kaartje naar voren lopen en op de juiste klankpositie gaan staan. Als het hele woord staat, lezen jullie samen de losse klanken en synthetiseren het woord. Klopt het met het woord dat jij in losse klanken noemde? En is het woord echt of een fantasiewoord.
Plakken en wegwezen!
Auditieve synthese
Hele groep
lokaal
Materiaal; geen
Nog even oefenen voordat we naar huis/buiten gaan!
Geef woorden in losse klanken en hang daar een beloning of opdracht aan. Bijvoorbeeld:
-
- Alle kinderen die g –ee – l in hun kleren hebben, mogen naar buiten.
- Alle leerlingen met hun t – a – s op schoot, mogen naar buiten.
- Alle leerlingen met een j – u – r – k aan, mogen hun jas aan doen..
Variatie: Geef een korte opdracht. Zodra de leerlingen deze opdracht hebben uitgevoerd mogen ze weg.
- Tik één keer aan je n – eu – s
- Pak je oo- r
- Ga op één b – ee – n staan
