Klank stempelen

Als de kinderen bekend zijn met de lettervorm die bij de klank hoort (middels het schrijven in de lucht en het consolideren) dan kunnen ze de klank/letter gaan stempelen en lezen

Instructie gevoelige groep

Laat de kinderen de klank stempelen op een stempelstrook.  In de werkbladenmaker kun je zelf een stempelstrook klaarmaken, desnoods per kind aangepast. Gebruik in ieder geval de doelklank en eventueel klanken waarvan de kinderen de letters al kennen.  Op de stempelstrook plaats je de klanksymbolen. Het kind stempelt de letter erbij.

Het is de bedoeling dat het kind na het stempelen van alle letters, het werkblad hardop voorleest. De leerling mag zelf bepalen welke “regel” hij/zij leest; de regel met de klanksymbolen of de regel met de “echte”  gestempelde letters.

Voor alle leerlingen is het werkblad en de stempel van de doelklank + de stempeldoos neergelegd. Leg uit hoe de letter gestempeld moet worden; de meeste stempels hebben hiervoor een lijn onder de letter staan op de stempel. Wanneer de letter op de kop gestempeld is, is het niet meer de juiste letter. Maak de leerlingen hiervan bewust. Verder is het van belang om aan te geven dat in elk vakje maar 1 letter gestempeld wordt. Geef ook aan dat er van links naar rechts gewerkt moet worden.

De leerling leest nu het klanksymbool en stempelt de juiste letter in het vakje eronder.

Extra voor instructie afhankelijke groep

Lees met deze leerlingen eerst de regel met klanksymbolen hardop voor. Maak gebruik van de /wijsvinger/leesvinger en lees synchroon om te controleren of ze de juiste klank hierbij uitspreken. Is dit niet het geval, stempel dan nog niet de letter erbij! Het gevaar zit erin, dat de leerling op deze manier een foutieve klank aan een letter koppelt.

Geef deze leerlingen alleen de stempel van de doelklank en herhaal op welke wijze de letter gestempeld moet worden. Zet zo nodig een pijl links aan het begin van het werkblad om de juiste werkrichting van links naar rechts aan te geven. Voor deze leerlingen is het belangrijk dat ze, zodra ze de letter stempelen, ook de klank/letter hierbij hardop uitspreken. Dit ter ondersteuning van het koppelen van de juiste klank aan de juiste letter en om de letter te automatiseren.

 

Extra voor instructie onafhankelijke groep

Deze leerlingen kunnen zelf de letter p en b uit de stempeldoos zoeken. Wanneer een leerling de letter liever schrijft en dit ook kan, dan mag dat natuurlijk ook.

Stempelstroken Werkbladenmaker

Leerlijn kerndoel

Schrijven groep 1/2

Doel van de oefening

Koppelen van de klank aan het letterbeeld

Uitvoering

In kleine groepjes

Tijd

Maximaal 20 minuten.

Aandachtspunten

Een klank kun je horen en zeggen, een letter kun je zien en schrijven (stempelen).