Tik de klank!

Ga met alle kinderen in een kring zitten.  Jij kiest een klank en spreekt deze uit terwijl je op de dichtstbijzijnde knie van het kind naast je tikt (dus de linkerknie van het kind dat rechts van je zit of andersom. Het kind herhaalt de klank en tikt daarbij weer op de knie van het kind naast hem of haar. Zo tikken de kinderen de klank de hele kring door. Herhaal de klank en de kenmerken als jij weer op je knie wordt getik! Je kunt natuurlijk ook een van de kinderen een klank laten kiezen.

Klanktikken kun je ook staand doen (in de rij naar de deur bijvoorbeeld) In het gymlokaal kun je de kinderen de klank naar elkaar toe laten brengen. Je kunt dan een klein parcours uitzetten of gewoon de kring wat groter. Spreek in dat geval wel even af waar ze elkaar mogen tikken.

Wil je het moeilijk maken? Tik dan ook een klank de andere kant op.

Materiaal: eventueel een klankplaatje

Upload Image...

Leerlijn kerndoel

Doel van de oefening