Eten op klank

Voorbereiding: Een aantal pepernoten voor alle leerlingen. 

  1. Alle leerlingen krijgen drie (of meer ) pepernoten
  2. De leerkracht (of een leerling) spreekt klanken door elkaar uit
  3. Zodra de klank p wordt uitgesproken, mag er een pepernoot worden opgegeten.

Een goede start

Voorbereiding: Een aantal pepernoten voor alle leerlingen

  1. Alle leerlingen krijgen drie (of meer) pepernoten
  2. De leerkracht (of een leerling) spreekt mkm woorden uit; voor de zwakkere leerlingen is het handig om ook een woordkaartje erbij te hebben
  3. Zodra de klank p vooraan in een woord zit, mag eer een pepernoot worden opgegeten

Noten vangen

Voorbereiding: Groepjes van 3 a 4 leerlingen met een aantal pepernoten.

  1. Een leerling legt één pepernoot in het midden van het groepje neer
  2. De leerkracht (of een leerling) spreekt klanken door elkaar uit
  3. Zodra de klank p wordt uitgesproken, moeten alle leerlingen zo snel mogelijk de hand op de pepernoot leggen en p hardop uitspreken
  4. De leerling van wie de hand onderaan ligt, is de winnaar en mag de pepernoot houden