k weet een klank en jij moet raden welke!

Voor groep 1 en groep 1/2; klankbewustzijn en auditieve discriminatie op klankniveau
 

Voorbereiding:
 

Een aantal kinderen mag een klank/letter als rijmpje aan de Sint vertellen. De leerling die een klank uitlegt, doet dat aan de hand van de 3 kenmerken. Sinterklaas mag natuurlijk hulp van de andere kinderen vragen of zelf goed zoeken op de klank/lettermuur!

Alle kinderen kunnen samen het refrein elke keer vooraf opzeggen:
 

Variatie:
 

De doelklank is als letter ingepakt als pakje voor Sinterklaas. Deze letters zijn door de kinderen zelf gemaakt; schuurpapieren letter, geknipte letter uit de krant/tijdschrift, gestempelde letter, lege chocoladeletter doos enz.

 

Refrein:

Dag Sint, dag Piet
U weet vast niet,
welke klank/letter dit is;
U hebt het vast en zeker mis!

 

Klank: 

P;            Ik  doe mijn lippen op elkaar
               Ik  gebruikt mijn stem niet, dat is waar
               Ik  zegt de klank kort, dan is de klank al klaar!

 

B             Ik  doe mijn lippen op elkaar
               Ik gebruik mijn stem, dat is echt waar
               Ik zeg de klank kort, dan is de klank al klaar!

 

M;          ik  doe mijn  lippen op elkaar
               Ik  gebruik mijn stem, dat is echt waar
               Ik zeg de klank lang, dan is de klank pas klaar!

 

S;            Ik gebruik mijn mond en tong nu alle twee
               Mijn stem doet bij deze klank niet mee
               Ik zeg de klank lang dan klinkt de klank okee!

  

Z;            Ik gebruik mijn mond en tong nu alle twee
               Mijn stem doet bij deze klank ook mee
               Ik zeg de klank lang dan klinkt de klank okee!