k weet een klank en jij moet raden welke!
Voor groep 1 en groep 1/2; klankbewustzijn en auditieve discriminatie op klankniveau
Voorbereiding:
Een aantal kinderen mag een klank/letter als rijmpje aan de Sint vertellen. De leerling die een klank uitlegt, doet dat aan de hand van de 3 kenmerken. Sinterklaas mag natuurlijk hulp van de andere kinderen vragen of zelf goed zoeken op de klank/lettermuur!
Alle kinderen kunnen samen het refrein elke keer vooraf opzeggen:
Variatie:
De doelklank is als letter ingepakt als pakje voor Sinterklaas. Deze letters zijn door de kinderen zelf gemaakt; schuurpapieren letter, geknipte letter uit de krant/tijdschrift, gestempelde letter, lege chocoladeletter doos enz.
Refrein:
Dag Sint, dag Piet
U weet vast niet,
welke klank/letter dit is;
U hebt het vast en zeker mis!
Klank:
P; Ik doe mijn lippen op elkaar
Ik gebruikt mijn stem niet, dat is waar
Ik zegt de klank kort, dan is de klank al klaar!
B Ik doe mijn lippen op elkaar
Ik gebruik mijn stem, dat is echt waar
Ik zeg de klank kort, dan is de klank al klaar!
M; ik doe mijn lippen op elkaar
Ik gebruik mijn stem, dat is echt waar
Ik zeg de klank lang, dan is de klank pas klaar!
S; Ik gebruik mijn mond en tong nu alle twee
Mijn stem doet bij deze klank niet mee
Ik zeg de klank lang dan klinkt de klank okee!
Z; Ik gebruik mijn mond en tong nu alle twee
Mijn stem doet bij deze klank ook mee
Ik zeg de klank lang dan klinkt de klank okee!