Auditieve analyse

Definitie van auditieve analyse is:

Abstract: Deelvaardigheid van het aanvankelijk lezen, waarbij d.m.v. gehoor een grotere eenheid in kleinere wordt verdeeld, bijvoorbeeld een woord in klanken.

In de loop van de ontluikende geletterdheid is het belangrijk dat kinderen door gaan krijgen dat een woord is opgebouwd uit kleinere eenheden, de klanken , en dat deze visueel gemaakt kunnen worden door deze klanken te stempelen of op te schrijven, de letters.

Van belang is, dat kinderen eerst door hebben, dat onze taal is opgebouwd uit verschillende klanken en dat deze klanken, wanneer we ze opschrijven, letters heten. Dit bieden we de kinderen structureel middels het programma aan vanaf de start in groep 2. Wanneer de kinderen goed door hebben dat er verschillende klanken zijn en dat de betekenis van een woord ook verandert als er een andere klank bv. vooraan gezet wordt, kan er ook structureel gewerkt gaan worden met auditieve analyse oefeningen.

Bij auditieve analyse oefeningen horen de volgende begrippen:

  • Vooraan of eerste
  • In het midden of middelste
  • Achteraan of laatste

Veel  kinderen kunnen beide termen door elkaar gebruiken, maar vooral spraak- en taalzwakke kinderen hebben er baat bij, om eenduidig te zijn in woordgebruik. Kies dan voor 1 begrip, in overleg met de leerkracht van groep 3 en gebruik bij alle auditieve analyse oefeningen, dat begrip.

Spraak- en taalzwakke kinderen moeten in de instructie afhankelijke groep geplaatst worden en van de leerkracht wordt dan eenduidigheid in woordgebruik vereist.