Auditieve synthese
Definitie van auditieve synthese is:
Abstract: Deelvaardigheid van het aanvankelijk lezen waarbij klanken of klankgroepen worden samengevoegd tot gesproken woorden.
Bij auditieve synthese oefeningen is het van belang dat de kinderen door hebben dat ze door verschillende klanken achter elkaar te plakken een woord kunnen vormen. Hierbij is het auditief werkgeheugen van belang: immers de kinderen moeten in staat zijn om de 3 klanken die aangeboden worden in de juiste volgorde kunnen onthouden om er vervolgens een woord van te kunnen maken.
Ook belangrijk is dat de kinderen het woord herkennen; het herkenningsproces. Het woord dat gesynthetiseerd wordt maakt vaak al deel uit van de woordenschat van het kind en zal alleen nog maar herkend moeten worden.
Wanneer een leerling echter het auditief synthetiseren goed onder de knie heeft, kunnen er ook onzinwoorden worden gesynthetiseerd. Start echter altijd met mkm woorden, waarbij de woorden bekend zijn voor de kinderen. Visuele ondersteuning middels plaatjes helpt vooral de zwakkere leerlingen; deze leerlingen moeten dan ook in de instructie afhankelijke groep geplaatst worden en de visuele toevoeging zal door de leerkracht veel aangeboden moeten worden.