Consolideren

Door veel te spelen en oefenen met de klanken leren/onthouden de kinderen gemakkelijk alle klankkenmerken. Deze spelletjes hoeven niet veel tijd of moeite te kosten. Je kunt ze gemakkelijk even tussen twee bedrijven door, of tot de bel gaat doen. Sommige spelletjes gaan zelfs gewoon mee in de dagroutine.

We hebben hieronder een aantal spelletjes uitgeschreven maar je kunt er zelf vast ook een heleboel bedenken. Let er wel op dat we hier alleen nog maar met het klankbewustzijn bezig zijn. De spelletjes mogen dus alleen nog maar de klanken en diens kenmerken/verschillen/overeenkomsten benadrukken.

 

Consolideerspelletjes letters automatiseren

Letters in de lucht

Schrijf een letter in de lucht, zoals beschreven bij het onderdeel “letters benoemen en aanwijzen”, onderdeel “letters schrijven in de lucht”. Verwoordt op de manier zoals beschreven hoe de letter geschreven wordt. De leerlingen zeggen hardop de klank van de letter die in de lucht geschreven is.

Welke klank ben ik?

Ga als leerkracht als een letter staan en laat de klas de klank van deze letter raden en hardop zeggen. Natuurlijk mag een van de leerlingen ook de letter zijn!

Ik ben de ….

JIj of één van de leerlingen spreekt een klank uit en de anderen  gaan zo snel ze kunnen met hun eigen lichaam de letter vormen. Staan alle leerlingen, dan mag de klank samen worden uitgesproken.

Flitsende klanken

Gebruik het digibord en laat hierbij alle klankkaarten van de aangeboden klanken één voor één op verschijnen. De klas spreekt telkens de klank hardop uit.

Een moeilijke(r) variant is; flits alle klankkaarten van de klanken die aangeboden zijn. Zodra er een klankkaart is getoond, wacht de hele groep 5 tellen (de leerkracht telt hardop) en pas daarna spreekt de groep de klank uit. Kan iedereen de getoonde klank zolang onthouden?

Wat staat er op mijn rug?

Vorm tweetallen van de groep. Eén leerling kijkt naar de leerkracht en zit voor de rug van de andere leerling, die de leerkracht niet kan zien. De leerkracht houdt een klankkaart omhoog en alle leerlingen die voor de rug van een andere leerling zitten, schrijven die letter op de rug van de andere leerling. Deze leerling moet vervolgens raden welke letter is geschreven.

Zandletters

Deel per tweetal een zandbakje uit. Een van deze twee mag het klankplaatje zien dat jij laat zien en hardop uitspreekt. De andere leerling ziet niet welke letter jij toont, maar moet op basis van de klank die de andere leerling heeft uitgesproken, de juiste letter in het zand schrijven. Ze gaan samen controleren of het de juiste letter is geworden.

Bingo!

Alle leerlingen krijgen een klankplaatje. Noem een klank (een van de leerlingen kan dit ook doen) Wie heeft de juiste klankkaart? Degene met het juiste klankplaatje houdt deze omhoog. De groep controleert dit en spreekt samen de klank uit; klopt het?

Bingo +

Alle leerlingen krijgen een klankkaartje. De leerkracht spreekt een reeks klanken uit (niet meer dan 3 of 4). De leerlingen die juist die klankkaartjes hebben, vormen samen deze reeks. Ze gaan in de juiste volgorde staan. Vervolgens leest de gehele klas de reeks nogmaals op; klopt het met de reeks die de leerkracht zei?

Bingo voor gevorderden

Vervang de klankplaatjes door letters. Op papier of van hout/plastic.  Zorg er wel voor dat je geen hoofdletters gebruikt!

Letters zoeken

Op onze pinterest borden vind je een aantal foto’s van letters in de natuur. Deze kun je ook zelf zoeken en maken.  De kinderen kunnen op de foto op zoek gaan naar de letter. Je kunt ze natuurlijk ook mee naar buiten nemen en samen zoeken naar letters. 

Letters leggen

maak kleine groepjes en laat ieder groepje een letter leggen. Ze mogen zelf weten welk materiaal ze gebruiken (schoenen, potloden, takjes, mutsen enz) en ook zelf bedenken welke letter ze leggen. Als iedereen klaar is leest de hele klas alle letters hardop.

Wachten voor de letter

Bepaal samen met de leerlingen de wachtletter van de week en hang het betreffende klankplaatje of de klankkaart aan de buitenkant van de deur van je lokaal. Iedereen die binnen wil komen moet de klank zeggen. Ook de directeur of de ouders. Altijd!