Letters schrijven in de lucht 

Instructie gevoelige groep

Begin deze oefening met uit te leggen wat het verschil is tussen een klank en een letter: Een klank kun je horen en zeggen, een letter kun zien en lezen.

De klank die je nu gaat oefenen wordt door alle kinderen goed waargenomen en uitgesproken. Nu kun je op kleutereigen wijze aandacht aan het schrijven van de letter besteden. Dat kan (o.a.) door de letter in de lucht te schrijven.

Laat alle leerlingen gaan staan en geef aan dat de klank als letter ook in de lucht geschreven kan worden. Laat de leerlingen dit één of meerdere malen zien, door met de rug naar de leerlingen te gaan staan en de letter langzaam en zo groot mogelijk in de lucht te schrijven. Zeg hardop wat je doet. Bijvoorbeeld:

De b:

Steek je schrijfhand met je schrijfvinger uitgestoken hoog in de lucht.

Bovenaan beginnen       
(schrijfvinger aan de schrijfhand hoog naar boven steken)

(Stok) Naar beneden 
(laat de wijsvinger van boven naar beneden in een rechte lijn naar beneden gaan)

Weer omhoog               
(laat de wijsvinger weer in een rechte lijn naar boven gaan)

En een rondje eraan!     
(maak aan de rechterkant met de wijsvinger een rondje zoals gevormd bij de b)

b!

De leerlingen doen het vervolgens gezamenlijk met de gehele groep tegelijk.

Begin bij het schrijven van de letters altijd (links) bovenaan. Noem de rechte lijnen altijd stok (de w heeft schuine/scheve stokken). De lussen aan de b, p en d noem je rondjes en de rondingen aan de andere letters noem je een bocht(je). 

Extra voor instructie afhankelijke groep
Geen.  

Extra voor instructie onafhankelijke groep
Geen.

Klankkaarten

Leerlijn kerndoel

Schrijven groep 1/2

Doel van de oefening

Koppelen van de klank aan het letterbeeld

Uitvoering

In een grote groep.

Tijd

Maximaal 5 minuten.

Aandachtspunten

Een klank kun je horen en zeggen, een letter kun je zien en schrijven.