Doel Taal en geletterdheid SLO
Tussendoel Taal en geletterdheid SLO |
Fonemisch bewustzijn * |
Mondelinge taalvaardigheid1.1 Woordenschat en woordgebruik |
programma.fonemischbewustzijn.nl |
Stimuleren van de passieve en actieve basiswoordenschat |
|
Stimuleren van de passieve en actieve themawoordenschat |
|
Stimuleren om nieuw geleerde woorden te gebruiken in andere situaties |
|
Leren om nieuwe woordbetekenissen af te leiden uit verhalen |
|
Leren dat woorden meerdere betekenissen kunnen hebben |
|
1.2 Vloeiend en verstaanbaar vertellen |
Fonemisch bewustzijn programma.fonemischbewustzijn.nl |
Stimuleren om verstaanbaar en begrijpelijk te vertellen over zichzelf |
|
Stimuleren om verstaanbaar en begrijpelijk te vertellen over dagelijkse gebeurtenissen |
|
Stimuleren om begrijpelijk te vertellen in uitgebreide samenhangende, complexe zinnen. |
|
Stimuleren om complexe taalfuncties als redeneren en concluderen te gebruiken. |
|
Leren om non- verbale taal te begrijpen en te gebruiken. |
|
1.3 Begrijpend luisteren |
Fonemisch bewustzijn programma.fonemischbewustzijn.nl |
Stimuleren om een positieve luisterhouding aan te nemen en deze langere tijd vast te houden. |
programma activiteit: klankbewustzijn; onderdeel klankintroductie en klank herkennen naslagwerk consolideren; klankbewustzijn naslagwerk coöperatieve werkvormen; klankbewustzijn |
Stimuleren om te reageren op wat je hebt gehoord. |
programma activiteit: isoleren van klanken; onderdeel klankintroductie
naslagwerk consolideren; klankbewustzijn
naslagwerk coöperatieve werkvormen; klankbewustzijn |
Leren om enkelvoudige instructie/opdrachten uit te voeren. |
|
Leren om meervoudige instructie/opdrachten uit te voeren. |
|
Leren om onderscheid te maken tussen belangrijke en minder belangrijke informatie in verhalen en informatieve teksten. |
|
Leren om voorspellingen te doen over verhalen en informatieve teksten en deze al luisterend te controleren.
|
|
1.4 Gesprekjes voeren |
Fonemisch bewustzijn
|
Stimuleren om een gesprekje te beginnen met leerkracht/ kind. |
|
Stimuleren om actief deel te nemen aan gesprekjes in een klein groepje. |
|
Stimuleren om actief deel te nemen aan gesprekjes in de grote groep. |
|
Leren kennen en gebruiken van gespreksregels waaronder beleefdheidsvormen. |
|
Stimuleren om spontaan te vertellen over jezelf. |
|
Stimuleren om op adequate wijze spontaan te vertellen over onderwerpen die kinderen bezig houden. |
|
Stimuleren om antwoord te geven op vragen van leerkracht of andere kinderen. |
|
Leren om verslag te doen over diverse activiteiten en observaties. |
|
1.5 Mening uiten en vragen stellen |
Fonemisch bewustzijn programma.fonemischbewustzijn.nl |
Stimuleren om een eigen mening te verwoorden door bv. gebruik te maken van zinnen zoals ‘ik vind’. |
|
Stimuleren om vragen te stellen en vraagzinnen te gebruiken om ergens meer over te weten te komen. |
|
Leren hulp te vragen en dit op gepaste wijze te doen. |
|
Leren de ideeën en de meningen van anderen te respecteren. |
|
2 Beginnende geletterdheid2.1 Leesplezier |
Fonemisch bewustzijn programma.fonemischbewustzijn.nl |
Stimuleren om plezier te krijgen in voorlezen en boeken kijken . |
programma activiteit: letters aanwijzen en benoemen
materiaal werkbladenmaker; leeswijzer maken ( groep 1), stempelstroken en letters plaatsen (groep 2)
naslagwerk consolideren; klankbewustzijn en auditieve analyse
naslagwerk coöperatieve werkvormen ; klankbewustzijn en auditieve analyse |
Stimuleren om plezier te krijgen om naar rijmpjes te luisteren en op te zeggen. |
programma activiteit: rijmen |
Stimuleren om mee te leven met personages in prentenboeken. |
|
Stimuleren om uit te leggen hoe een personage zich voelt. |
|
Leren om een mening te geven over een voorgelezen verhaal of rijmpje. |
|
2.2 Oriëntatie op boek en verhaal |
Fonemisch bewustzijn
|
Laten ontdekken en begrijpen dat Illustraties en teksten samen een verhaal vertellen. |
|
Laten ontdekken en begrijpen dat een boek wordt gelezen van voor naar achter, een bladzijde van boven naar beneden en een regel van links naar rechts. |
materiaal werkbladenmaker; leeswijzer maken ( groep 1), stempelstroken en letters plaatsen (groep 2)
naslagwerk consolideren; klankbewustzijn en auditieve analyse
naslagwerk coöperatieve werkvormen ; klankbewustzijn en auditieve analyse |
Laten ontdekken en begrijpen dat een boek/verhaal een opbouw heeft en dat een boek/verhaal een begin en een einde heeft. |
|
Leren om voorspellingen te doen over de inhoud van een boek op basis van de voor- en achterkant van het boek. |
|
Stimuleren om een verhaal/ boek na te vertellen met behulp van illustraties. |
|
Stimuleren om een verhaal/ boek na te vertellen zonder illustraties. |
|
Stimuleren om een stukje uit een verhaal na te doen/na te spelen terwijl de leerkracht vertelt. |
|
Stimuleren om een voorgelezen verhaal na te spelen evt. met behulp van aanwijzingen van de leerkracht. |
|
2.3 Oriëntatie op geschreven taal |
Fonemisch bewustzijn
|
Laten ontdekken en begrijpen dat tekens worden gebruikt om iets te vertellen of te lezen. |
programma activiteit; letters benoemen en aanwijzen
materiaal; klankkaart en klankplaat, klankintroductie filmpje
materiaal werkbladenmaker; leeswijzer maken ( groep 1), stempelstroken en letters plaatsen (groep 2)
naslagwerk consolideren; klankbewustzijn en auditieve analyse
naslagwerk coöperatieve werkvormen ; klankbewustzijn en auditieve analyse |
Laten ontdekken en begrijpen dat geschreven taalproducten zoals briefjes, brieven, boeken en tijdschriften kunnen worden gelezen om iets te weten te komen. |
|
Laten ontdekken en begrijpen dat wat je zegt, kan worden opgeschreven op papier of op de computer. |
programma activiteit; letters benoemen en aanwijzen (groep 1), auditieve analyse en auditieve synthese (groep 2)
materiaal; hak en plak, klank klim boekje, zoekplaten
materiaal werkbladenmaker; (digibord en op papier); leeswijzer maken (groep 1) , letters plaatsen (groep 1 / 2)
naslagwerk consolideren; klankbewustzijn en auditieve analyse naslagwerk coöperatieve werkvormen ; klankbewustzijn en auditieve analyse |
Laten ontdekken en begrijpen dat er onderscheid is tussen ‘lezen’ en ‘schrijven’. |
programma activiteit; letters benoemen en aanwijzen (groep 1 en 2) , auditieve synthese (groep 2)
materiaal; klankkaart en klankplaat,leeswijzers (lezen), stempelstroken (schrijven)
materiaal werkbladenmaker; leeswijzer maken (lezen) en stempelstroken maken en letters plaatsen (schrijven)
naslagwerk consolideren; auditieve analyse en auditieve synthese (groep 2)
naslagwerk coöperatieve werkvormen ; auditieve analyse en auditieve synthese |
Stimuleren om boeken of teksten zogenaamd te ‘lezen’. |
|
Stimuleren om eigen boodschappen/ teksten zogenaamd op te ‘schrijven’. |
|
Stimuleren om woorden te stempelen/ schrijven bv. van eigen naam, personen. |
programma activiteit; auditieve analyse en auditieve synthese (groep 2) materiaal; hak en plak, kleurplaat en toevoegen woord erbij schrijven (groep 2) naslagwerk consolideren; auditieve synthese en hierbij schrijven in zand of op papier (groep 2) |
Stimuleren om eigen woorden/ teksten te schrijven zoals lijstjes, briefjes, opschriften en verhaaltjes. (invented spelling) |
programma activiteit; auditieve synthese (groep 2) met klik klakboekjes en woorden overschrijven naslagwerk consolideren; auditieve synthese en hierbij schrijven in zand of op papier (groep 2) naslagwerk coöperatieve werkvormen ; auditieve synthese |
2.4 Fonemisch bewustzijn en alfabetische principe |
Fonemisch bewustzijn |
Leren om klanken in woorden te onderscheiden. |
programma activiteit; rijmen (groep 1 / 2) ,auditieve analyse (groep 2) materiaal; klankintroductie filmpjes, hak en plak naslagwerk consolideren; auditieve analyse (groep 2) |
Leren om onderscheid te maken tussen de vorm en de betekenis van woorden zoals in lange en korte woorden. |
|
Leren om woorden in klankgroepen te verdelen. |
|
Leren om rijmwoorden te herkennen en te gebruiken. |
programma activiteit; rijmen |
Leren om fonemen als kleinste klankeenheid in een woord te onderscheiden. |
programma activiteit; auditieve analyse (groep 2) naslagwerk consolideren; auditieve analyse naslagwerk coöperatieve werkvormen ; auditieve analyse |
Leren om losse fonemen samen te voegen tot een woord. ( synthese/plakken) |
programma activiteit; auditieve synthese (groep 2) materiaal; kleurplaten, klank klim boekje naslagwerk consolideren; auditieve synthese naslagwerk coöperatieve werkvormen ; auditieve synthese |
Stimuleren om symbolen en picto’s te herkennen. |
|
Stimuleren om letters te herkennen en te benoemen bv. van eigen naam. |
programma activiteit; letters benoemen en aanwijzen
materiaal werkbladenmaker; leeswijzer maken (groep 1), stempelstroken maken en letters plaatsen
naslagwerk consolideren; klankbewustzijn
|
Leren om de relatie te leggen tussen de klank( foneem) en het teken (grafeem) van een letter en deze te benoemen. (letterkennis) |
programma activiteit; klankbewustzijn, isoleren van klanken, letters benoemen en aanwijzen materiaal; klankkaarten, klankplaten, klankklimboekjestempelstroken materiaal werkbladenmaker; leeswijzer maken , stempelstroken maken en letters plaatsen naslagwerk consolideren; klankbewustzijn naslagwerk coöperatieve werkvormen ; klankbewustzijn |
Stimuleren om woorden te lezen die nog niet eerder zijn gezien. |
programma activiteit; auditieve synthese materiaal; kleurplaat en hierbij woorden schrijven toevoegen naslagwerk coöperatieve werkvormen; auditieve synthese |
3 Taalbeschouwing
|
Fonemisch bewustzijn |
In (kring)gesprekken praten over taal. |
|
Bewust maken van rollentaal en daarover praten. |
|
Aanbieden van speelse taalgrapjes/ andere talen en daarover praten. |
|
3.2 Nadenken over taal |
Fonemisch bewustzijn |
Bewust maken van eigen en andermans taalgebruik en dit (zelf) verbeteren. |
|