Klankintroductie a

Instructie gevoelige groep

Introduceer de klank a aan de hand van een zoutvaatje en laat iedereen een beetje zout proeven. Benoem dat dit niet lekker is en pak vervolgens de grote klankplaat a die bij deze klank hoort. Wijs naar het meisje en laat met eigen gezichtsmimiek erbij zien, dat dit niet lekker is. Steek vervolgens even de tong uit en zeg  “ah, dat is vies! ”. Schudt hierbij zo nodig even met het hoofd. Doe dit vervolgens met ondersteuning van het betreffende klankgebaar; maak een gebogen hand van de rechterhand en beweeg die kort naar voren, waarbij de linkerhand op de keel wordt gelegd. Laat nu alle kinderen zelf de klank a hardop uitspreken en benoem samen de kenmerken. Gebruik hierbij het mondbeeld van de leerkracht zelf en het mondbeeld rechts bovenaan de klankkaart. Laat vervolgens alle kinderen de klank a hardop uitspreken en het klankgebaar erbij maken.

Laat vervolgens opnieuw de klankkaart zien en benoem de 3 kenmerken van de a:

  1. De a maken we met onze lippen open
    • Mondbeeld bovenaan de klankkaart
  2. De a zeggen we met stem;
    • Kleur blauw op de klankkaart
    • Met hand op de keel
  3. De a is kort;
    • Vierkant op de klankkaart
    • Korte beweging met de pijl

Extra voor instructie afhankelijke groep

  1. De leerkracht loopt bij alle leerlingen van deze groep langs en laat deze leerlingen de hand op de keel van de leerkracht leggen. De leerkracht spreekt duidelijk de a een aantal malen achter elkaar uit en verwoordt dat de stem wel trilt.
  2. Herhaal extra de kenmerken van de klank en gebruik hierbij ter ondersteuning de klankkaart

Extra voor Instructie onafhankelijke groep

Geen

Leerlijn kerndoel

Technisch lezen en begrijpend lezen groep 1 / 2
Spelling groep 1 / 2

Subdoel leerlijn

Letters benoemen en aanwijzen; a

Doel van de oefening

Aanleren van de juiste uitspraak van de klank a

Uitvoering

In een grote groep.

Tijd

Maximaal 15 minuten.

Mondpositie

Klinkers en tweeklanken

Aandachtspunten

  1. 3 kenmerken:
    • Mond is geopend
    • Stemhebbend
    • Korte klank
  2. Wanneer een leerling de klank niet juist kan nazeggen, raadpleeg dan een logopedist

Mondbeeld