Klankintroductie ee
Instructie gevoelige groep
Introduceer de klank ee door een speelgoedmeeuw te introduceren of een filmpje over meeuwen te bekijken. Bedenk samen met de kinderen welk geluid een meeuw maakt: “ee, ee, ee”. Laat alle leerlingen het geluid van een meeuw zelf maken. Wanneer alle (of een aantal) leerlingen aan de beurt geweest zijn, herhaal dan de klank ee met ondersteuning van het klankgebaar; houd de rechterwijsvinger en rechterduim bij de mondhoeken en maak een breed gebaar. Beweeg de hand langzaam naar voren. Leg tegelijkertijd de linkerhand op de keel. Laat daarna de kinderen de klank uitspreken met ondersteuning van het klankgebaar.
Laat vervolgens de klankkaart zien en benoem de 3 kenmerken van de ee:
1. De ee maken we met onze mond breed :
Mondbeeld bovenaan de klankkaart
2. De ee zeggen we met stem;
- Kleur blauw op de klankkaart
- Wel een hand op de keel
3. De ee is lang
- Rechthoek op de klankkaart
- Langzame beweging met de pijl
Vergelijk nu samen met de leerlingen de overeenkomsten en verschillen tussen de e en de ee en laat ook zien hoe dat zichtbaar is gemaakt op de klankkaart:
- De e en ook de ee maak je met je stem (kleur blauw en wel een hand op de keel)
- Bij de e is de mond geopend, maar niet zo ver en bij de ee is de mond breed
- De e is kort en de ee is lang
Extra voor instructie afhankelijke groep
1. Herhaal extra de kenmerken van de klank ee en gebruik hierbij ter ondersteuning de klankkaart van de ee.
2. Laat de leerlingen het zien en voelen bij de leerkracht en bij zichzelf.
3. gebruik zonodig een spiegel om het verschil in mondbeeld bij elkaar en bij zichzelf goed te kunnen zien.
4. Wissel nu de e en ee af; laat de leerlingen het steeds bij zichzelf voelen zien, eventueel weer met behulp van een spiegel. Laat de leerlingen benoemen wat de verschillen izijn tussen de e en ee (mond open, maar niet zo ver /mond breed, korte en lange klank ) en ook welke overeenkomst (allebei met de stem)
Extra voor Instructie onafhankelijke groep
Geen
Leerlijn kerndoel
Technisch lezen en begrijpend lezen groep 1 / 2
Spelling groep 1 / 2
Subdoel leerlijn
Letters benoemen en aanwijzen; ee
Doel van de oefening
Aanleren van de juiste uitspraak van de klank ee
Uitvoering
In de klas en zonodig in kleine groepen
Tijd
Maximaal 15 minuten.
Mondpositie
Klinkers en tweeklanken
Aandachtspunten
- 3 kenmerken:
- Mond breed
- Stemhebbend
- lange klank
- Wanneer een leerling de klank niet juist kan nazeggen, raadpleeg dan een logopedist