Klankintroductie ee

Instructie gevoelige groep
Introduceer de klank ee door een speelgoedmeeuw te introduceren of een filmpje over meeuwen te bekijken. Bedenk samen met de kinderen welk geluid een meeuw maakt: “ee, ee, ee”. Laat alle leerlingen het geluid van een meeuw zelf maken. Wanneer alle (of een aantal) leerlingen aan de beurt geweest zijn, herhaal dan de klank ee met ondersteuning van het klankgebaar; houd de rechterwijsvinger  en rechterduim bij de mondhoeken en maak een breed gebaar. Beweeg de hand langzaam naar voren. Leg tegelijkertijd de linkerhand op de keel. Laat daarna de kinderen de klank uitspreken met ondersteuning van het klankgebaar. 

Laat vervolgens de klankkaart zien en benoem de 3 kenmerken van de ee:

1. De ee maken we met onze mond breed :
Mondbeeld bovenaan de klankkaart

2. De ee zeggen we met  stem;

  • Kleur blauw op de klankkaart
  • Wel een hand op de keel

3. De ee is lang

  • Rechthoek  op de klankkaart
  • Langzame  beweging met de pijl 

Vergelijk nu samen met de leerlingen de overeenkomsten en verschillen tussen de e en de ee en laat ook zien hoe dat zichtbaar is gemaakt op de klankkaart:

  • De e en ook de ee maak je met je stem (kleur blauw en wel een hand op de keel)
  • Bij de e is de mond geopend, maar niet zo ver en bij de ee is de mond breed
  • De e is kort en de ee is lang

Extra voor instructie afhankelijke groep

1. Herhaal extra de kenmerken van de klank ee en gebruik hierbij ter ondersteuning de klankkaart van de ee.
2. Laat de leerlingen het zien en voelen bij de leerkracht en bij zichzelf.
3. gebruik zonodig een spiegel om het verschil in mondbeeld bij elkaar en bij zichzelf goed te kunnen zien.

4. Wissel nu de e en ee af; laat de leerlingen het steeds bij zichzelf voelen zien, eventueel weer met behulp van een spiegel. Laat de leerlingen benoemen wat de verschillen izijn tussen de e en ee (mond open, maar niet zo ver /mond breed, korte en lange klank ) en ook welke overeenkomst (allebei met de stem)

Extra voor Instructie onafhankelijke groep

Geen

Leerlijn kerndoel

Technisch lezen en begrijpend lezen groep 1 / 2
Spelling groep 1 / 2

Subdoel leerlijn

Letters benoemen en aanwijzen; ee

Doel van de oefening

Aanleren van de juiste uitspraak van de klank ee

Uitvoering

In de klas en zonodig in kleine groepen

Tijd

Maximaal 15 minuten.

Mondpositie

Klinkers en tweeklanken

Aandachtspunten

  1. 3 kenmerken:
    • Mond breed
    • Stemhebbend
    • lange klank
  2. Wanneer een leerling de klank niet juist kan nazeggen, raadpleeg dan een logopedist

Mondbeeld