Klankintroductie oe

Instructie gevoelige groep

Introduceer de klank oe met een speelgoeduil of een filmpje van een uil. Vraag de kinderen of ze weten welk geluid de uil doet (misschien horen jullie hem op het filmpje) en maak dat geluid dan ook zelf ; oehoeoe.. oehoeoe.. Laat alle leerlingen het geluid nadoen en herhaal dan het geluid met ondersteuning van  het klankgebaar; houd de rechterwijsvinger omlaag bij de neus en maak een beweging naar onder, waarbij de linkerhand op de keel blijft liggen. Laat daarna de kinderen de klank uitspreken met ondersteuning van het klankgebaar.  Laat vervolgens de klankkaart zien en benoem de 3 kenmerken van de oe:

1. De oe maken we met onze mond gerond :

  • Mondbeeld bovenaan de klankkaart

    2. De oe zeggen we met  stem;

    • Kleur blauw op de klankkaart
    • Wel een hand op de keel

    3. De oe is lang

    • rechthoek  op de klankkaart
    • langzame beweging met de hand naar beneden

    Extra voor instructie afhankelijke groep

    1. Herhaal extra de kenmerken van de klank oe en gebruik hierbij ter ondersteuning de klankkaart van de oe.
    2. Laat de leerlingen het zien en voelen bij de leerkracht en bij zichzelf.
    3. Gebruik zonodig een spiegel om het mondbeeld bij elkaar en bij zichzelf goed te kunnen zien.
    4. Wissel nu de oe en aa af; laat de leerlingen het steeds bij zichzelf voelen zien, eventueel weer met behulp van een spiegel. Laat de leerlingen benoemen wat het verschil is tussen de oe en aa (mond gerond, mond wijd open) en ook welke overeenkomsten (allebei stemhebbend en lange klank)

    Extra voor Instructie onafhankelijke groep

    Geen

 

Leerlijn kerndoel

Technisch lezen en begrijpend lezen groep 1 / 2 

Spelling groep 1 / 2

Subdoel leerlijn

Letters benoemen en aanwijzen; oe

Doel van de oefening

Aanleren van de juiste uitspraak van de klank oe

Uitvoering

In de klas en zonodig in kleine groepen.

Tijd

Maximaal 15 minuten.

Mondpositie

Klinkers en tweeklanken

Aandachtspunten

  1. 3 kenmerken:
    • Mond gerond
    • Stemhebbend
    • Lange klank
  2. Wanneer een leerling de klank niet juist kan nazeggen, raadpleeg dan een logopedist