Klankintroductie r
Instructie gevoelige groep
We hebben al veel klanken geoefend; wie weet nog welke dat waren? De klank die we vandaag gaan oefenen, is de r. Kijk allemaal maar eens op je naamkaartje; wie kan mij vertellen of de r in zijn/haar naam hoort? Introduceer de r aan de hand van het voorwerp (een wekker) en de grote klankplaat die bij deze klank hoort. Leg een pop in bed en laat de wekker aflopen. Zeg: “Wakker worden! Opstaan! De wekker zegt r-r-r-r”. Doe dit met ondersteuning van het betreffende klankgebaar (beweeg de gestrekte wijs- en middelvinger op en neer, terwijl u de hand voor de mond naar voren beweegt). Laat de kinderen de klank uitspreken met ondersteuning van het klankgebaar.
Laat vervolgens de klankkaart zien en benoem de 3 kenmerken van de r:
- De r maken we met onze tongpunt of achter in de keel:
- Mondbeeld bovenaan de klankkaart
- De r zeggen we met stem;
- Kleur blauw op de klankkaart
- Een hand op de keel
- De r is lang
- Rechthoek op de klankkaart
- Langzame beweging van de hand
Vergelijk nu samen met de leerlingen de overeenkomsten tussen de r,k,g,j,w,v,f,z,s,d ,t ,n, l, m, b en p en laat ook zien hoe dat zichtbaar is gemaakt op de klankkaart:
- De r z,s, d, t, n en l maak je met je tong achter je boventanden of achter in de keel (mondbeeld)
- De r,j,w,v, z, d,n,l,m maak je met je stem (kleur blauw en een hand op de keel)
- De r, g, h, j, v,f,z,s,n,l,m zijn allemaal lang (rechthoek, geen of een langzame handbeweging bij j,s enz )
Geef nu ook de kenmerkende verschillen aan tussen de r,k,g,j,w,v,f,z, s,d, t,n, l, m, b en de p en laat ook zien hoe de leerlingen dit op de klankkaart kunnen zien en laat ze dit bij zichzelf voelen:
- De r,j,w,v,z, d, n,l, m en b (blauw)maak je met je stem en de k,g,h,f, s,t en p zonder de stem (geel)
- Bij de r,j,w,v,z, d, n,l, m en b leg je je hand op de keel en bij de k,g,h,f, s, t en p niet (foto klankgebaar)
- De r,g,h,j,v,f,z, s, n, l en m zijn lang (rechthoek) en de k,w,d, t, b en p zijn kort (vierkant en beweging van de hand)
- De r, z,s, d, t, n en l maak je met je tongpunt achter de boventanden (mondbeeld) en de m, b en p met de lippen op elkaar en de j,w, v en f met je lippen en je tongpunt, de h in het midden van je mond en de g,k achter in je mond
Extra voor instructie afhankelijke groep
- De leerkracht loopt bij alle leerlingen van deze groep langs en laat deze leerlingen het juiste mondbeeld van de r zien .De leerkracht spreekt duidelijk de r een aantal malen achter elkaar uit en verwoordt dat de stem trilt en dat de r lang is.
- Herhaal extra de kenmerken van de klank en gebruik hierbij ter ondersteuning de klankkaart
- Herhaal de kenmerken van de klanken k,g,h,j,w,v,f,z,s,d,t,n, l, m, b en p; laat de leerlingen het zien en voelen bij de leerkracht en bij zichzelf.
- Wissel nu de r,k,g,j,w,v,f,z,s, d, t, n, l, m, b en p af; laat de leerlingen het steeds bij zichzelf voelen en indien nodig, ook bij de leerkracht. Laat de leerlingen benoemen wat het verschil is tussen de r,k,g,j,w,v,f,z,s,d, t,n,l, m en b en p (met stem; ik voel de keel trillen en zonder stem; de keel trilt niet, kort of lang) en de overeenkomsten (de m/ p/b/ maak je met de lippen, de s,d, t, n en l met de tongpunt achter de boventanden) enz..
Extra voor Instructie onafhankelijke groep
Geen
Leerlijn kerndoel
Technisch lezen en begrijpend lezen groep 1 / 2
Spelling groep 1 / 2
Subdoel leerlijn
Letters benoemen en aanwijzen; r
Doel van de oefening
Aanleren van de juiste uitspraak van de klank r
Uitvoering
In de klas of zonodig in kleinere groepen
Tijd
Maximaal 15 minuten.
Mondpositie
Klank r
Aandachtspunten
Van belang is om te weten, dat de klank r op 2 verschillende manieren in Nederland uitgesproken kan en mag worden; met de tongpunt trillend voor in de mond achter de boventanden (tongpunt r) of achter in de keel door de huig te laten trillen (huig-r). Kinderen kunnen deze klank vaak op 1 manier;beide manieren zijn goed. De klank r hoeft voor het zevende jaar nog niet juist uitgesproken te worden; veel kleuters in groep 2 beheersen de juiste uitspraak dan ook nog niet. Houd hier rekening mee; wanneer de kleuter de klank r nog niet juist kan uitspreken, kies er dan voor om de kleuter nog niet volledig zonder hulp de klank te laten stempelen en/of schrijven.
3 kenmerken:
- Tongpuntklank of klank achter in de keel (huig – r)
- Stemhebbend
- Lange klank
Wanneer een leerling de klank niet juist kan nazeggen, is dit voor zijn 7e levensjaar nog geen probleem.