Klankintroductie uu
Instructie gevoelige groep
Introduceer de letter uu door water te koken in een fluitketel. Wanneer het water kookt hoor je “uu,uu,uu,uu”. Of laat een filmpje van een zingende fluitketel zien. Zeg zelf het geluid van de fluit na; ”uu,uu,uu,uu “ en blaas zonodig nogeens zelf op de fluit van de fluitketel. Laat de kinderen het geluid zelf ook maken. Laat vervolgens de klankkaart zien en wijs op de fluitketel onderaan de klankkaart. Wanneer alle (of een aantal) leerlingen aan de beurt geweest zijn, herhaal dan de klank uu zelf met ondersteuning van het klankgebaar; maak met de rechterwijsvinger een lang en langzaam gebaar naar boven, naast het gezicht en leg de linkerhand op de keel. Laat daarna de kinderen de klank uitspreken met ondersteuning van het klankgebaar. Verwoord ook dat de mond een héél klein beetje open is bij de uu.
Laat vervolgens de klankkaart zien en benoem de 3 kenmerken van de uú:
1. De uu maken we met onze mond een héél klein beetje open :
- Mondbeeld bovenaan de klankkaart
2. De uu zeggen we met stem;
- Kleur blauw op de klankkaart
- Wel een hand op de keel
3. De uu is lang
- Rechthoek op de klankkaart
- Lange en langzame beweging met de pijl
Vergelijk nu samen met de leerlingen de overeenkomsten en verschillen tussen de uu en de u en laat ook zien hoe dat zichtbaar is gemaakt op de klankkaart:
- De uu en ook de u maak je met je stem (kleur blauw en wel een hand op de keel)
- Bij de uu is de mond een héél klein beetje open en bij de u is de mond een klein beetje open
Extra voor instructie afhankelijke groep
- Herhaal extra de kenmerken van de klank uu en gebruik hierbij ter ondersteuning de klankkaart van de uu
- Laat de leerlingen het zien en voelen bij de leerkracht en bij zichzelf.
- Gebruik zonodig een spiegel om het verschil in mondbeeld bij elkaar en bij zichzelf goed te kunnen zien.
- Wissel nu de uu en u af; laat de leerlingen het steeds bij zichzelf voelen zien, eventueel weer met behulp van een spiegel. Laat de leerlingen benoemen wat de verschillen tussen de uu en u (mond een héél klein beetje open, mond een beetje open , lange en korte klank) en ook welke overeenkomst (allebei met de stem en allebei korte klanken) er zijn.
Extra voor Instructie onafhankelijke groep
Leerlijn kerndoel
Technisch lezen en begrijpend lezen groep 1 / 2
Spelling groep 1 / 2
Subdoel leerlijn
Letters benoemen en aanwijzen;uu
Doel van de oefening
Aanleren van de juiste uitspraak van de klank uu
Uitvoering
In de klas en zonodig in kleine groepen
Tijd
Maximaal 15 minuten.
Mondpositie
Klinkers en tweeklanken
Mondbeeld
Aandachtspunten
- 3 kenmerken:
- Mond een héél klein beetje open
- Stemhebbend
- Lange klank
- Wanneer een leerling de klank niet juist kan nazeggen, raadpleeg dan een logopedist