De wachtklank

Het is belangrijk dat kinderen een klank goed leren kennen voordat ze er een teken/foneem/letter aan leren koppelen. Een leuke manier om dat te doen, is spelletjes spelen met de klank(en).
Zo veel en zo vaak mogelijk ervoor zorgen dat de klank voorbij komt. Het liefst tussen en met de normale bezigheden door.
Eén van de leukste manieren (vinden wij) om dat te doen is door een ‘wachtklank’ te gebruiken. Op school hangt deze klank (meestal de klank die we behandelen), aan de deur van het lokaal. Iedereen die de klas binnen wil, moet de klank goed (fonetisch) uitspreken. Pas dan mag hij of zij verder lopen. Dat geldt ook voor andere juffen en meesters, de ouders en de directeur. Thuis kan er natuurlijk ook een wachtklank op de deur. Daarvoor ga je eerst samen met je kinder(en) aan de slag met een zelfgemaakte klankkaart. Dat is een vel papier (maakt niet uit hoe groot) met daarop alle klankkenmerken + de letter die bij de klank hoort. De klankkenmerken vind je door naar de filmpjes met klankkenmerken te kijken.

• Is de klank die je wilt gebruiken lang of kort? Gebruik een liggend rechthoekje (lange klank) of een vierkantje (korte klank) om dit weer te geven
  • Gebruik je je stem of niet? Gebruik blauw (wel stem) of geel (stemloos) of je klankkaart
  • Het derde kenmerk (waar in de mond maak je de klank), legt juf Leonieke in de filmpjes uit. Die hoef je niet weer te geven op jullie klankkaart.

Jullie klankkaart heeft dus een kleur; Blauw of geel, er staat een liggend rechthoekje of een vierkantje op en de letter is zichtbaar. Die letter kun je stempelen, uitknippen, zelf tekenen enz. Let er wel op dat je altijd de kleine letter gebruikt.

Zijn jullie tevreden over de klankkaart? Dan kan hij aan de deur. Hang ‘m aan de buitkant van een deur naar een ruimte waar jullie vaak zitten. En let op! Nu moet iedereen de klank goed, fonetisch, uitspreken en eventueel het klankgebaar* gebruiken, voordat hij of zij door mag lopen!

* Juf Leonieke ondersteunt in de filmpjes met de klankgebaren, alle kenmerken met een klankgebaar. Dit gebaar helpt de kinderen de kenmerken van de klank, dus ook de plaats waar hij wordt gevormd, te onthouden. Zeg je de klank hardop dan is het dus goed om het klankgebaar ook te (laten) maken.

Zo zien onze klankkaarten er uit:

Die van jullie wordt vast nog veel mooier! Wil je ons er een foto van sturen??  Mail hem naar info@glazenschool. nl. Daar kun je ook al je vragen naartoe sturen. We geven zo snel mogelijk antwoord.