Programma Fonemisch Bewustzijn
Kinderen zijn rond hun derde jaar in staat om de klankstructuur van de taal te doorzien. Ze kunnen van losse lettergrepen woorden maken en leren dat een woord uit verschillende klanken bestaat. Het fonologisch bewustzijn is aan het ontwikkelen. Dit programma volgt de ontwikkeling van de kinderen en begint bij het klankbewustzijn/klankonderscheiding om vervolgens pas letters te automatiseren en te rijmen. Eind groep twee gaan de kinderen aan de slag met auditive analyse en synthese. Alle oefeningen en werkmateriaal vind je onder de kopjes op deze pagina.
Sinterklaas en Kerst
Vind hier leuke consolideeractiviteiten voor de feestmaanden!
Even nalezen
Wil je nog even nalezen hoe het nog maar weer zit met de onderbouwing of theorie van de lesstof? Dat kan in onze uitgebreide naslagbieb
Onderbouwing en verdiepingsinformatieKlankbewustzijn
Als kinderen beginnen in groep 1 zijn ze meestal in staat zinnen te maken van woorden en een betekenis aan een woord te koppelen. Om straks goed te kunnen leren lezen en schrijven is het van belang dat ze leren dat een woord uit verschillende klanken bestaat. We gaan ze dus leren wat een klank is
Klankonderscheiding
Veel klanken lijken veel meer op elkaar dan wij volwassenen ons realiseren. Zo is voor een gemiddelde kleuter het verschil tussen de p, de d en de b niet of nauwelijks hoorbaar. En als je het verschil niet hoort, hoe leer je dan straks de juiste fonemen (letters) aan de juiste klanken koppelen? Door de kinderen de drie kenmerken van onze klanken te leren!
Automatiseren letters
Zodra de kinderen een klank goed kunnen onderscheiden kunnen ze er een letter aan koppelen. Dat is hartstikke leuk en gaat reuze snel met de juiste spellen en werkvormen.
Rijmen
Om te kunnen rijmen moeten de kinderen klanken kunnen herkennen in een woord. Een woord met dezelfde klank krijgt een andere betekenis als we een andere letter bijvoorbeeld vooraan wordt gezet (pop, dop, sop)
Leren rijmen is belangrijk voor het latere lees- en schrijfonderwijs
Auditieve analyse
De definite van auditieve analyse is abstract: Deelvaardigheid van het aanvankelijk lezen, waarbij d.m.v. gehoor een grotere eenheid in kleinere wordt verdeeld, bijvoorbeeld een woord in klanken.
Auditieve synthese
Begrijpen dat een woord ontstaat door verschillende klanken aan elkaar te plakken. Dat is het doel van auditieve synthese oefeningen.