Programma Fonemisch Bewustzijn

Met het programma helpen we kleuters op een leuke en snelle manier de drie klankkenmerken van alle Nederlandse klanken herkennen. Hierdoor ontwikkelen alle kleuters een goed fonologisch en fonemisch bewustzijn; cruciaal om in groep 3 goed te leren lezen! Het programma biedt voor alle kleuters, op alle ontwikkelingsstadia, spelenderwijs veel mogelijkheden om dit te bereiken..

Hoe introduceer je een klank?

Het programma bevat per klank een uitgeschreven introductie.  Lees hier hoe je de p introduceert: Klankintroductie P

Ter ondersteuning is er per klank een klankkaart met daarop alle kenmerken en een flimpje  waarop juf Leonieke per klank de kenmerken vertelt. Ze laat ook het klankgebaar zien. NB; Dit gebaar is geënt op de klank en dus niet op de letter.

Klank-klim-pagina

Werkmateriaal

Het programma heeft veel kant en klare werkbladen. In de werkbladenmaker kun je deze werkbladen zelf, voor iedere leerling op maat, samenstellen.

Hak- en plakstroken (klikken maakt groter)

De leeswijzer p-b maak je zelf in de werkbladenmaker en helpt kinderen de juiste leesrichting te automatiseren.

Klankklimmen!

<<<<

Van iedere klank is een klimpagina beschikbaar voor in het klankklimboekje van de leerling. Leuk om thuis te laten zien wat je al weet en kunt met een klank en fijn om mee aan te tonen in welke ontwikkelingsfase het kind zit.

<<<<

Meer weten of wil je overleggen?

Vul je gegevens en vraag in op onderstaand formulier en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je gebeld worden? Dan heel graag ook even je telefoonnummer en handige bel-tijd vermelden.

Neem contact met mij op!

Consolideren

Consolideren is belangrijk maar vooral ook erg leuk om te doen. Je kunt een  oefening spelenderwijs, op verschillende momenten van de dag en tussendoor doen. De klanktrein bij het verlaten van de klas, de wachtklank op de lokaaldeur enz. enz.  Wat de kinderen sowieso erg leuk vinden om te doen is het klanktikken!

Consolideren Tik de klank!

Mkm woorden lezen (klikken maakt groter)

Rijmen (klikken maakt groter)

Scholing

Om optimaal gebruik te kunnen maken van dit materiaal en om het programma goed toe te kunnen passen is een scholing noodzakelijk. Bovendien krijgt je bij het volgen van een scholing een gratis abonnement op deze digitale omgeving.

Lees meer over scholing